Tak zwana „postawa zamknięta” jest według specjalistów mowy ciała pozycją absolutnie niedopuszczalną. Czy to w kontaktach biznesowych, czy w kuluarowych rozmowach, a już na pewno na zdjęciu biznesowym. Znamy fotografów, którzy podkreślają „nie robimy zdjęć z postawą zamkniętą”.
Jak widzicie w naszym portfolio – my takie robimy. Dlaczego postępujemy wbrew dobrym radom specjalistów?
Po wielu wykonanych sesjach zauważyliśmy, że podejście klientów sesji biznesowych do skrzyżowanych rąk na portrecie można podzielić na 3 typy: 1) klienci, którzy uważają, że postawa zamknięta przekreśli ich szansę na zdobycie pracy; 2) klienci, którzy uważają, że porady znawców mowy ciała można włożyć między bajki i z przekory chcą mieć właśnie takie zdjęcie; 3) klienci, którym jest to całkowicie obojętne bo dla nich liczy się ogólne postrzeganie zdjęcia i to czy im się po prostu spodoba czy nie.
Z naszej strony można dodać, że postawa postawie nierówna. Bo o zamknięciu decyduje – stety lub niestety – nie tylko ułożenie rąk, ale również spojrzenie, wyraz twarzy, ułożenie ramion i sylwetki w kadrze. Zauważyliśmy też pewną zależność, ale może nie jest to reguła – im wyższe stanowisko, tym większe poczucie osób fotografowanych, że skrzyżowanie rąk na zdjęciu nie będzie mieć żadnego wpływu na kwestię rekrutacji. A z kolei postawy, które są często doradzane jako otwarte, typu: wieżyczka z dłoni, szeroko rozstawione nogi, rozłożone ręce – są bardzo często postrzegane przez naszych klientów jako sztuczne i pretensjonalne.
Wśród internetowych porad, dotyczących procesu rekrutacji, „ciekawymi” wskazówkami są również te: zdjęcie musi być na białym tle, głowa musi być zwrócona w stronę danych/ nagłówka, należy unikać kolorowych strojów, uśmiech tak, byle nie za duży. Wiele osób ściśle trzyma się znalezionych wskazań. Jednak nasi znajomi rekruterzy nieraz już mówili, że trzymanie się ich nie ma większego sensu. Ważne oczywiście by wyglądać profesjonalnie ale ważne również by na zdjęciu być sobą. To dlatego robiliśmy już zdjęcia biznesowe na czarnym czy kolorowym tle, z mnóstwem biżuterii, z ogniście czerwonymi ustami, szerokim, szczerym uśmiechem. W zależności od branży, stanowiska czy temperamentu klienta, chętnie pomożemy dobrać odpowiedni klimat zdjęcia 🙂
A.