Czasem zdarza się, że klienci, którzy do nas przychodzą na sesje biznesowe mają złe doświadczenia po innych sesjach, w których brali udział. W większości takich przypadków dotyczy to korporacyjnych sesji zdjęciowych, a nie tych indywidualnych, kiedy klient sam wybiera fotografa na podstawie jego portfolio lub rekomendacji innych.
Na podstawie tych złych doświadczeń, o jakich opowiadają nam klienci oraz zapytań jakie dostajemy nieraz od firm w sprawie sesji w firmach, postanowiliśmy zebrać kilka istotnych kwestii nad jakimi warto się zastanowić, organizując biznesowe sesje korporacyjne. Temat pewnie więc będzie najbardziej ciekawy dla osób z działów marketingu, które najczęściej organizują takie wydarzenia. Ale może też pozwoli zrozumieć, czemu tak często pracownicy nie chcą korzystać ze zdjęć zrobionych w trakcie takich sesji…
Organizując korporacyjne sesje dla firm, warto zadać sobie poniższe pytania. To jak firma na nie odpowie ma wpływ zarówno na jakość zdjęć jak i na cenę usługi.
- „Ile czasu zamierzamy przeznaczyć na wykonanie zdjęć dla jednej osoby?”
Czas jest naszym zdaniem czynnikiem najważniejszym, który decyduje o jakości zdjęć i ogólnej satysfakcji z rezultatów. Jeżeli przeznaczamy na zdjęcia 5 minut, to nie możemy spodziewać się oszałamiających efektów. Zbudowanie relacji z fotografowaną osobą trwa i ciężko sprawić by każdy oswoił się z aparatem i fotografem w ciągu 5 minut. Są osoby, które stają przed obiektywem i czują się jak ryba w wodzie, ale większość czuje przed obiektywem niepewność i pewien dyskomfort więc potrzeba nieco więcej czasu, by te uczucia przełamać. Dlatego wg nas 15-20 minut na osobę to optimum, w trakcie którego można już wypracować zadowalające efekty.
- „Czy chcemy wynajmować profesjonalną wizażystkę?”
O tym jak ważny jest makijaż fotograficzny na zdjęciach pisaliśmy już kiedyś TU. Efekty zdjęć bez makijażu lub z tym wykonanym samodzielnie nigdy nie będą takie jak z profesjonalnym make-upem. Dotyczy to zarówno pań jak i panów. Jeśli firma decyduje się na wizażystę, to:
- zazwyczaj musi to być więcej niż jedna wizażystka: wykonanie make-upu „od zera” trwa nieraz dłużej niż samo wykonanie zdjęć (zwłaszcza w przypadku makijażu dla pań)
- należy przewidzieć dodatkową przestrzeń z dobrym dostępem do światła, miejscem na rozłożenie kosmetyków
- konieczne jest zorganizowanie grafiku kolejności „malowania” tak by cała sesja przebiegała sprawnie.
- „Jakie ma być tło na zdjęciach?”
Jednolite tło (np. biała ściana lub kartonowe tło zapewnione przez fotografa), przestrzeń biurowa („rozmyty” open space lub przestronne lobby), a może plener – przestrzeń wokół budynku biurowego (wtedy koniecznie trzeba wziąć pod uwagę kwestię pogody i ewentualnej formalnej zgody zarządcy biurowca). W fotografii najważniejsze jest światło, więc warto wybierać miejsca jasne, ale takie w których nie pada ostre światło. Doświadczony fotograf będzie w stanie wybrać takie miejsce, żeby w ciągu dnia nie było problemów z warunkami. Można oczywiście wykorzystać salki szkoleniowe i tam zorganizować tymczasowe studio, w którym odbędzie się sesja biznesowa. Jeżeli wybierzemy jedno miejsce, w którym wszyscy będą fotografowani, to zdjęcia biznesowe będą spójne i będą tworzyć spójny wizerunek firmy.
- „Na jakim efekcie nam zależy i jakim dysponujemy budżetem?”
Kryterium ceny jest niestety często głównym a nawet jedynym kryterium przy wyborze fotografa do sesji korporacyjnych. Warto jednak zwrócić uwagę na to, jakie zdjęcia prezentuje jego portfolio, i wspólnie ustalić czy przy wymaganiach firmowych oraz wyznaczonym budżecie jest możliwe osiągnięcie tego samego efektu. Niedawno mieliśmy zapytanie dot. zorganizowanie sesji dla ponad 50 osób w 4 godziny. Oczywiście jest to możliwe, ale takie zdjęcia na pewno nie będą prezentować tej samej jakości jak przy sesji indywidualnej.
Alternatywą może być zniżka na sesje wykonywane w studiu u danego fotografa. Niezależnie od tego – jeżeli potrzebujecie pomocy przy organizacji sesji korporacyjnej lub macie wątpliwości jak ją zorganizować – służymy pomocą. 🙂 Sami mamy doświadczenie w sfotografowaniu już kilkuset osób w trakcie sesji korporacyjnych – zarówno z makijażem, jak i bez. W naszym studiu, jak i w siedzibie klienta. Przy świetle naturalnym i przy oświetleniu studyjnym.
Aga