Przedstawiamy Wam naszą subiektywną checklistę, która może pomóc w ocenie, czy Wasze zdjęcie biznesowe jest dobre. Na początek warto sprawdzić:

  1. Czy zdjęcie jest aktualne – jeśli zdjęcie było robione 5 lat temu, to z dużym prawdopodobieństwem dziś wyglądamy już nieco inaczej. W przypadku pań zdjęcia mogą się dezaktualizować nawet szybciej – ze względu na zmianę fryzury czy zmienną modę na uniform biznesowy. Jednym z największych grzechów jest zdjęcie sprzed 15 czy 20 lat, nieraz jeszcze z dyplomu (a zdarzają się takie przypadki). Podobnie, jeśli mieliśmy wykonywaną sesję korporacyjną, gdzie w tle są barwy ekspracodawcy lub jego logo – po zmianie pracy warto zaktualizować również zdjęcie.
  2. Czy zdjęcie jest wyraźne – nie skanujmy wydrukowanych miniatur zdjęć jakie pozostały nadmiarowo po sesji do dowodu osobistego. Jeśli kupujemy zdjęcie w formie elektronicznej – warto dopytać fotografa czy rozdzielczość będzie wystarczająca do zawodowych mediów społecznościowych lub sieci intranet. Często jakość zdjęć jest za mała albo zbyt duża (!) przez co przy przesyłaniu jako załącznik np. w Messengerze może stracić jakość.
  3. Jakie jest przeznaczenie zdjęcia – jeśli akurat robiliśmy zdjęcie do dowodu/ dyplomu/ paszportu/ etc., to nie jest to zdjęcie biznesowe, tylko zdjęcie do dowodu/ dyplomu, itd. Zazwyczaj widoczne u osób dopiero rozpoczynających karierę zawodową, choć nie jest to reguła. Zalotne i zmysłowe uśmiechy też warto zostawić na profilówki na kanałach prywatnych ?. Zdjęcie ślubne to też nie zdjęcie do CV.
  4. Czy jesteśmy do siebie podobni na zdjęciu – czy obróbka nie zmieniła nas w kogoś zupełnie innego? Czy nadal rozpoznajemy na zdjęciu siebie i nie wprowadzimy nim innych w konsternację. Czy skóra na zdjęciu nie jest zbyt pomarańczowa lub zbyt zielona? Jeśli uważacie, że wg Was coś z obróbką nie zagrało – nie bójcie się powiedzieć o tym fotografowi, u którego robiliście zdjęcia. Warto rozmawiać!
  5. Czy zdjęcie nie jest za ciemne lub za jasne – przeglądając zdjęcia na LinkedIn zazwyczaj widzi się zdjęcia zbyt ciemne niż zbyt jasne, choć takie też się trafiają. Twarz powinna być wyraźna i widoczna. Ciemne zdjęcie jest zazwyczaj wycinkiem z jakiegoś zdjęcia grupowego, które jako grupowe może wydawać się ok, ale w zestawieniu z konkurencją na LinkedIn już tak ok nie wygląda. Czasem zbyt ciemne zdjęcie jest też efektem tego, że samodzielnie zmieniliśmy kolory na czerń i biel poprzez nałożenie automatycznego filtra. Warto poprosić o taką zmianę fotografa, który wykonywał zdjęcie. Wtedy mamy pewność, że wszystko będzie w porządku.

Nie piszemy tu o tak oczywistych błędach jak niewidoczna twarz (zdjęcie w bejsbolówce i okularach przeciwsłonecznych) czy selfie zrobionych telefonem :).

Zdjęć dobrych i bardzo dobrych jest mało, ale – co napawa optymizmem – coraz więcej. Bo też coraz więcej osób zaczyna się zwracać uwagę na personal branding, a zapoznanie się z zawodowym profilem kogoś z kim mamy odbyć spotkanie biznesowe staje się standardem. Każdego, kto potrzebuje zdjęcie biznesowe zapraszamy do nas!

A.